3 december 2018

Drömmar om juli, augusti och semester

Såhär i början av december fick jag för mig att gå igenom lite fler utav mina favoritbilder från sommaren, som definitivt var den härligaste och varmaste sommaren på länge. Bättre sent än aldrig brukar man ju säga, så då kör vi. Julimånad började jag och Sebbe med att äta pizza nere vid åkanten och där efter åka iväg i sommarvärmen och simma. Och det var precis lika härligt som det låter!



I mitten av juli var det dags för den årliga sommarmarknaden där hemma och jag hade lyckats fixa ledigt från jobb så jag fick njuta av marknaden hela helgen. Jag och pappa körde dessutom far och dotterdag den lördagen så vi strosade runt bara vi två på marknaden hela dagen, åt massa gott och njöt av den stekheta solen. På lördagskvällen var det dags för lite marknadsfest, så precis som ifjol hade vi samlats så gott som alla kompisgäng hemma hos Henri och sen bar det av till tältet för lite dans. Söndagen gick jag och Sebbe runt på marknaden tillsammans en sista gång för att njuta lite till, äta de obligatoriska vårrullarna och konstaterade där och då, båda två, att det här nog kom att bli en av de härligaste sommarhelgerna.



Eftersom att sommaren var så varm så hängde vi på stranden så gott som alla soliga dagar när vi båda var lediga. Den här dagen då vi besökte en för oss ny strand ute på Hirvensalo lyxade vi till det med jordgubbar. Det negativa med att bo i en större stad är ju definitivt att stränderna ligger rätt långt borta så att man i princip alltid är tvungen att åka med bil dit och folkmängden ska ja inte ens prata om..



Sista veckan i juli började min fyra veckors semester och det skulle givetvis firas. Så den kvällen mötte jag upp Petra och Hannele vid Tiirikkala för ett första glas, som sedan följdes av ett andra och ett tredje på diverse barer nere vid ån. En så mysig kväll och en underbar start på en efterlängtad semester.



Min första semestervecka tillbringade jag hemhemma med familjen och det blev många morgon och kvällssim, mycket glassätande och ett besök på både bostadsmässan i Björneborg och Lappfjärdsdagen. Det är ju liksom ingen riktig sommar om man inte sett en solnedgång vid kanonviken, ätit en glass på camping eller cyklat runt i sommarstan.



I mitten av min semester tog jag bilen ner till Jarina för att träffa henne och få njuta av ett somrigt Hangö, precis som ifjol. Hangö visade sig verkligen från sin bästa sida de två dagarna och det kändes verkligen som att jag hamnat i södern, med sommarvärmen och fina sandstränder. Precis som senast var vi och åt goda pizzor på Skiffers och skålade med våra knallgula drinkar. Vi tog en cykeltur runt i princip hela Hangö, strosade runt i små butiker, hade filmkväll, gick på kvällsmarknad och fikade. Hur mysigt som helst!



Från Hangö till Stockholms kryssning. Andra helgen i augusti stack jag och Sebbe iväg me båten till Stockholm för att fira hans födelsedag. Vi fick se en helt maaaagisk solnedgång den fredagen när båten lämnade hamnen här i Åbo före vi gick in till baren och skålade in helgen.



Framme i Stockholm den lördagen blev det födisfrukost på Mahalo på Odengatan och efter det strosade vi runt på stan, åt världens godaste pizza på en italiensk restaurang i gamla stan och sen på kvällen när vi tog båten hem åt vi magarna mätta på båtens buffé. En så mysig dag!



Den här sista bilden på mig och Sebbe från ett somrigt Stockholm får avsluta min sommar 2018. Resten av augusti tog jag det rätt lugnt, vi hade besök av Mari och Miska en helg och sen blev det en hel del packande inför Sebbes utbyte. Men sommaren, den gick definitivt över alla mina förväntningar och det blev en sommar där jag faktiskt njöt, dag ut och dag in.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar