4 juni 2017

Heidelberg

Vår andra dag i Tyskland sprang vi tidigt på tisdagsmorgonen genom halva Frankfurt för att hinna till bussen som skulle ta oss till nästa stad. Heidelberg. I Heidelberg bor Sebbes pappa Wolfgang så han plockade upp oss när vi var framme och tog oss med till honom för att äta sparrissoppa, schnitzel, mer sparris och färska jordgubbar. Efter att ha catchat upp lite om vad som hänt de senaste åren åkte vi in till gamla stan där vi skulle bo.

Det fina hotellet Goldener Falke var vårt hem i Heidelberg och ÅH vilket drömställe! Jättemysigt hotell, trevligaste personalen, ett superlyxigt rum, skönaste sängarna och stora fönster med den allra finaste utsikten. Goals säger jag bara!

Efter att ha bytt om till kjol och shorts tog Wolfgang oss med upp på en promenad till Heidelbergs slott. Där högt upp på kullen möttes vi av mäktiga gamla byggnader och fick höra historier om hur allt en gång i tiden kom till och blev det som vi såg framför oss. Förutom att gå runt i slottsruinerna besökte vi också ett apoteksmuseum som var riktigt mysigt att vandra runt i.

Höjdpunkten med slottet var ju definitivt utsikten man såg från den stora altanen. Där stog vi länge och beundrade kyrkor och röda tegeltak så långt som ögat bara kunde nå i det starka solskenet. Självklart försökte vi också få till en och annan parbild tills magen inte längre kunde hålla sig från skratt.

Efter slottsbesöket vandrade vi ner längs fina gator mot gamla stan igen. Gatorna där i stan var så himla mysiga att ströva runt på och det fanns saker att beundra överallt. Främst fina, färggranna hus och blommor som fanns vid var och varannan husvägg. Så fint!

I Heidelberg var vi också in i den mäktiga katolska kyrkan. Där hade faktiskt Wolfgang förgyllt orgeln så det stod pojkarna, och självklart jag med, och beundrade. Måste ju också inflika att vi verkligen haft det lyxigt med att ha Sebbes pappa som guide under vår resa, det har nog gett oss så mycket mer på alla ställen vi besökt.

På kvällen strövade vi två själva runt i stan och besökte en och annan butik före vi satte oss ner och njöt av utsikten på andra sidan av stan. Där såg vi slottet, fina bron, kyrkorna och allt det andra som gjorde Heidelberg så unikt. Senare på kvällen tog vi oss till en restaurang ett stenkast från vårt hotell för att äta Flammkuchen och dricka varsin drink. Efter det blev det några efterlängtade toffifeen på hotellet före vi somnade efter en lång men riktigt fin dag.