13 juni 2017

Bamberg

Vår fjärde dag i Tyskland åkte vi tidigt på torsdagsmorgonen iväg till Bamberg med Wolfgangs studentförening. Den torsdagen var det kristihimmelsfärd och dessutom farsdag i Tyskland så ute på stan var det redan på morgonen fullt utav män, unga som gamla, på alla pubar. På stan gick de flesta runt med reflexvästar, matchande t-skjortor eller band som visade vilken grupp de hörde till men också var de firat farsdag alla de senaste åren. Rätt så kul idé faktiskt.



Av alla de städer vi sett i Tyskland var nog Bamberg absolut finast, eller speciellt arkitekturen där. Det gamla rådhuset där vid ån tog mig med storm och jag hade kunnat stå hur länge som helst och bara beundra färgerna, målningarna och vattnet som forsade mot byggnaden.



Längs Bambergs gator gick vi runt och njöt av solen och såg på fina byggnader, slott, gulliga hus och en rosträdgård. Och självklart besökte vi också ett bageri för att köpa brezel, wienerbröd med nutella och en vaniljbakelse att mumsa i oss under vandringen. Mumsfilibabbaa.



Efter att ha lunchat på en mysig innergård gick vi iväg mot det mest människofyllda stället i hela Bamberg den torsdagen. Puben och bryggeriet Schlenkerla, med det välkända rökta ölet. Där var det hålligång och mitt i vimlet mötte vi också upp Wolfgang och hans studentförening, som verkligen gav oss underhållning och många skratt. Slutligen vill jag bara säga att den här dagen i Bamberg är bland det speciellaste jag upplevt i hela mitt liv, på gott och ont haha! ✩

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar