31 maj 2017

Frankfurt

I söndags kom vi hem från vår Tysklandsresa och oj vilken vecka vi har haft! Vi har sett så många fina ställen så att jag faktiskt har valt att skriva om varje dag under vår resa skillt för sig, bara för att få med allt det fina som vi sett och upplevt. Vår resa började ju då natten till den 22 maj då jag och Sebbe tog bussen ner till flygplatsen och sedan på morgonkvisten flög mot Frankfurt.

Framme i Frankfurt letade vi oss in till centrum och vårt hotell som faktiskt låg på shoppinggatan Zeil. Hotellet hette passligt nog också Zeil och var en äldre byggnad som verkligen var finare än vad vi hade förväntat oss. I vårt rum hade vi dessutom en mysig balkong med röda blommor som gav oss utsikt över hela gatan. Det storgillades!

I Frankfurt gick vi runt på soliga gator bland kostymklädda män och beundrade en skyskrapa efter den andra. Trots att Frankfurt är ett stort finans center så fanns där också många fina, gamla byggnader som gjorde stan lite mer mysig och vanlig. Gamla stan, fina torg, den enorma domkyrkan och floden Main var några av de saker vi såg.

Caféer, barer och bagerier fanns överallt men matställen tyckte vi var rätt svåra att hitta runt omkring i stan. Efter någon timmes letande nöjde vi oss med ett matställe som hade en helt okej meny. Vi beställde båda två ugnspotatis med fyllning och till det tog jag grönsaker och sallad. Portionen var enorm och smakade sisådär men med tanke på att vi var dödshungriga så åkte nog det mesta ner i magen. Till det drack jag en grapeöl, eftersom att öl seriöst är det enda man kan dricka i Tyskland.

Dagens höjdpunkt var definitivt att åka upp till Main tower. En öppen takterass, 56 våningar upp med utsikt över hela Frankfurt. Det var så sjukt och häftigt! Där hade vi kunnat hänga hela dagen så länge det inte hade varit full sol och närmare 30 grader där uppe, så en halvtimme eller så räckte bra för oss. Men den utsikten var helt klart det bästa under vår dag i Frankfurt!

På kvällen när vi hade sett det mesta av stan och besökt några affärer gick vi till hotellet, köpte med oss burgare från restaurangen intill och njöt av det i hotellsängen. Pratade om allt vi sett, vad morgondagen skulle ge oss och hur nöjda vi var med vår första dag. Sån lycka där och då alltså!